Review: MSI GPU toppers - GTX 10XX serie

Door Heath, 06-07-2017 12:00

Virtual Reality - GTX 1080ti, GTX 1070 en GTX 1060


Naast ultra widescreen (21:9) en 4K is er een ander stukje technologie waar je videokaart tot het maximale wordt gepusht. Virtual reality of lekker kort: VR. Wat maakt VR zo'n draak van een technologie dat je er een redelijke high-end kaart voor moet hebben? Om een optimaal resultaat te krijgen moeten de beelden per oog worden opgebouwd, op die manier krijg je op een natuurlijke manier ruimtelijk inzicht. Dit is natuurlijker voor je ogen dan de huidige 3D-technologie die je op tv's hebt en levert daarom een prettigere ervaring op. Dit vergt alleen wel héél veel van je GPU, want de performance moet namelijk consistent zijn.

Een frame drop in VR is het verschil tussen dag en nacht. Hoewel we op dit moment vaak 60FPS gebruiken als richtgetal voor FPS is dat bij VR minimaal 90 fps. Een flink getal dat niet elke GPU even gemakkelijk haalt. Gezien VR steeds populairder is, leek het ons een uitgelezen moment om de VR-ervaring van deze kaarten te meten. VR is namelijk een flinke investering, en je wilt niet dat je gloednieuwe GPU een drempel is voor die ervaring.

Alle drie de kaarten zijn volgens Nvidia "VR-ready". Dat hebben we op de proef genomen. We hebben voor deze kaarten het spel Robo Recall gebruikt en gespeeld met de Oculus Rift. De game heeft namelijk diverse opties te grabbel om de prestaties en de kwaliteit aan te passen. In alle testen hebben we 'adaptive resolution' uitgezet. Om te voorkomen dat de game automatisch de resolutie aanpast in scenes waar veel geweld is, of bijvoorbeeld passages die wat simpeler zijn om te renderen. Wat opvalt is dat de GTX 1060 last heeft van framedrops. Dit merk je vooral in situaties waarin je wordt overrompeld door vijanden die je van alle kanten aanvallen. Zowel bij de normale instellingen als in upscaling merkten we dit op. Dat betekent niet dat de kaart niet geschikt is voor VR, maar je zal in sommige games even moeten spelen met de instellingen en soms dus de resolutie moeten downsamplen. Vooral dat laatste is vervelend, aangezien de resolutie van VR brillen niet hoog genoeg is om dezelfde ervaring te krijgen achter een scherm. Het voegt natuurlijk wel andere elementen toe, maar een kritische gamer zou zich kunnen ergeren aan het 'screen-door' effect of de lagere resolutie waardoor vooral objecten op afstand niet scherp zijn of moeilijk te herkennen.

Met de GTX 1070 daarentegen zit je fijn. De resolutie kun je laten staan en in Robo Recall heb je een vloeiende ervaring en geen frame drops. Het is dan ook de kaart die wij aanraden voor mensen die in VR willen springen, want je hebt dan namelijk ook nog kracht genoeg om nieuwe ervaringen op de bedoelde manier te spelen, zonder dat je eerst instellingen moet gaan aanpassen. 

Wil je de ultieme ervaring? Of een degelijke upgrade? Dan is er niets op de markt dat de GTX 1080 ti verslaat. Vooral voor mensen die geen last willen hebben van de resolutie stelt deze kaart je in staat om te spelen met upscaling. Upscaling zorgt er namelijk voor dat kartelrandjes verdwijnen maar ook dat het beeld scherper is. Het is eigenlijk een verkapte vorm van anti-aliasing. Je verhoogt de resolutie, zodat het beeld op de lagere resolutie scherper is. Als je de centjes hebt liggen om te investeren in deze kaart, dan is dat héél hard aan te raden, zeker aangezien de GPU het belangrijkste onderdeel is voor VR. Je kunt altijd iets besparen op de CPU of je moederbord. Maar de GPU, daar moet je de grote bedragen voor uitgeven.

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven op dit artikel.

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam