Review: CM Storm Rapid-i - Compact en mechanisch

Door Roberto, 31-08-2015 12:00

Gebruikerservaring - CM Storm Rapid-i

Voor de verlichting gebruikt Cooler Master geen software, maar zal je het moeten doen met de opties die er vanuit de fabriek zijn ingestoken. Standaard zitten er een aantal leuke opties op, zoals het langzaam dimmen en feller worden van de verlichting. Een andere leuke optie die we hiervoor nog niet zo vaak zagen, is dat wanneer je een toets indrukt er een lijn ontstaat van boven naar beneden en van links naar rechts. Als je snel typt, ziet dit er flitsend uit en heb je best geen epilepside, maar gelukkig zijn er ook rustigere opties. Opvallend is ook hoe fel de verlichting ingesteld kan worden. Dit zal waarschijnlijk komen door de witte kleur van de LED-verlichting. Op het felste niveau krijg je bijna pijn in je ogen, want je zit eigenlijk in een witte lamp te kijken. Wij zetten de verlichting daarom liever op een minder fel niveau, maar voor iedereen is er dus wat wils.

Over het toetsenbord zijn wij na een aantal weken gebruik zeer tevreden. Het toetsenbord voelt heel solide aan en de bouwkwaliteit is dus zeker in orde. Het formaat is wellicht even wennen wanneer je van een full-size-toetsenbord komt, maar dat is een kwestie van (snelle) gewenning. De positie van je armen is in de meeste gevallen ook natuurlijker, omdat je muis dichter bij je andere hand is. Hierdoor zitten je armen meer tegen je lichaam. De Rapid-i is niet heel hoog en je hebt in principe ook geen polssteun nodig. Cooler Master levert deze ook niet mee, omdat compactheid het uiteindelijke doel is van een tenkeyless-toetsenbord.

Over de gebruikte Cherry MX Brown-switches hebben wij ook niet te klagen. Vooral tijdens het typen zijn deze switches erg comfortabel. Daarnaast zijn de switches ook redelijk stil, maar ze maken natuurlijk nog steeds meer herrie dan een normaal rubberdome-toetsenbord. De switch heeft wel een duidelijke tactile bump, zodat je niet per ongeluk een toets indrukt. Ondanks dat de switch wellicht vooral bedoeld te zijn voor het typewerk, is de switch wel prima te gebruiken voor games.

Wij hebben met de Rapid-i meerdere games gespeeld en wij kunnen zeker stellen dat de Rapid-i hier goed geschikt voor is. Wel speelt een Cherry MX Red-switch wellicht iets lekkerder wanneer je echt veel aan het gamen bent, maar het is zeker niet slecht met de Rapid-i. Het toetsenbord is vanwege het gebrek aan macro’s echter niet bijzonder geschikt voor MMO’s en games waarbij veel macrotoetsen handig zijn. De gemiddelde gamer zal zeker niet teleurgesteld worden door de prestaties van de Rapid-i.